Aandachtspunten motoronderhoud

motor-onderhoud

Onderhoud aan je motor is letterlijk van levensbelang.

Al is het nog maar begin februari, de tijd dat we weer met een lekker zonnetje op de motor zullen stappen, komt al weer dichterbij. Een aantal van jullie zal dan zijn of haar motor na lange tijd weer uit de garage halen, om dit op een veilige manier te doen is het belangrijk om goed aan de volgende punten te denken:

We zetten de belangrijkste punten qua onderhoud voor je op een rij.

Banden en bandenspanning

In tegenstelling tot een auto telt een motor 2 banden, dit is gelijk een van de redenen waarom motorbanden behoren tot de meest belangrijke onderdelen van je motor. Het is immers je enige
contact met de weg.
In de regel is het contactoppervlak van de band met het wegdek niet meer dan enkele vierkante centimeters. Daarom is het van levensbelang dat je banden in optimale conditie en van goede kwaliteit zijn.
Een goede bandenspanning zorgt ervoor dat de band optimaal presteert, daarnaast verleng je de levensduur door een juiste bandenspanning.
Zorg daarom voor een regelmatige controle op de bandenspanning, de juiste spanning staat altijd op je motorband aangegeven.

De wettelijke minimale profieldiepte voor motorbanden is (slechts) 1 millimeter, dit is erg weinig. Zeker in het Nederlandse klimaat waar het nogal eens regent neem je onnodige risico door tot die millimeter door te rijden.

Een betere indicator voor het vervangen van jouw banden (het afslijtrubbertje) zit gewoon op je band.
De banden op jouw motor zijn voor ons altijd een van de punten die extra zorg en aandacht krijgen, juist omdat ze zo belangrijk zijn.

Remmen

Remmen behoren samen met motorbanden tot de belangrijkste onderdelen van je motor, je remmen verlagen je snelheid en brengen je tot stilstand.

Bij hydraulische schijfremmen is het verstandig om regelmatig de remvloeistof te controleren.
Als deze onder peil zit is er kans dat je een lek in het remsysteem hebt of dat je remblokken dringend aan vervanging toe zijn.
Een bekend verschijnsel bij dit soort problemen met het remsysteem is dat je handremmen bij het inknijpen sponzig aanvoelen, het is tijd om actie te ondernemen.

Verlichting

Op een motor ben je minder goed zichtbaar, een probleem wat we allemaal kennen. Het minste wat we kunnen doen is in ieder geval zorgen dat onze verlichting 100% werkt.
Dit is eenvoudig te controleren en behoort tot de controles die je zelf ook regelmatig zou moeten uitvoeren. Zorg ook altijd dat je reservelampjes / zekeringen bij je hebt!

Accu

Mijn motor start niet! Je staat klaar bepakt en bezakt om op toertocht te gaan, je draait je sleutel om en: niks.
Erg vervelend en makkelijk te voorkomen, zorg altijd dat je accuvloeistof op niveau is en leg de accu bij langere stilstand altijd aan een druppellader. De druppellader is specifiek ontworpen voor het in goede conditie houden van je accu en levert zijn geld dubbel en dwars op.

Olie

Olie is nodig voor een goede smering van je motorblok, olie zorgt ervoor dat je motor niet te heet wordt, schoonblijft en “loopt als gesmeerd”

Met het goed op peil houden van – en het tijdig verversen van je olie verleng je de levensduur van het motorblok aanzienlijk. Ook voorkom je hiermee nare zaken als vastlopers / oververhitting en dergelijke.
Olie dient gemiddeld iedere 6.000 kilometer vervangen te worden, in de regel is het zo dat hoe ouder de motor is hoe vaker je de olie zal moeten verversen.
Houd je oliepeil goed in de gaten en doe geen concessies aan kwaliteit, goede motorolie is een behoud van je kostbare bezit!

 Koelvloeistof

De naam zegt het eigenlijk al, de koelvloeistof zorgt voor de koeling van je motorblok. Regelmatig controleren of deze nog op niveau is.

Ketting of cardan

Een motor kan op 2 manieren aangedreven worden: ketting of cardanaandrijving.
De ketting komt het meeste voor en zeker bij de snellere motoren is er altijd sprake van kettingaandrijving. (dit heeft met name te maken met het opvangen van de krachten die vrijkomen)

Soms wordt gebruik gemaakt van cardanaandrijving (dit tref je dan meestal bij Choppers of Naked Bikes aan) Een van de grootste voordelen van een cardanaandrijving is het feit dat deze eigenlijk onderhoudsvrij is.

Een ketting zal zeker elke paar honderd kilometer goed gesmeerd moeten worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *